Maturitní důkazy

Maturitní důkazy

„A proč se mám k matuře učit reálie?“ zeptal se mě tuhle jeden z těch, kdo na maturitní potítko teprve čekají. Přímočarost otázky možná dřívejší generaci překvapí. A někomu může připadat až zbytečná, protože „tohle za nás nebylo, prostě jsme se to naučili a hotovo ….“

Je fakt, že u některých žáků bych se nad odpovědí moc nezamýšlela … Jsou totiž i takoví, kteří kladou podobné otázky často. Tak často, že už se snad musí se jednat o promyšlenou revoluční snahu dokázat, že odmaturovat se dá i bez znalostí …

V téhle chvíli se mi vždycky vybaví scéna z kultovního filmu Nekonečný příběh. (Jestli nemáte čas, podstata začíná na cca 0:48)

Dobře … tak je to hlavně o fantazii, ale fantazie a znalosti spolu souvisí. Copak se dá fantazírovat o tom, o čem vůbec nic nevíte? Jen si představte sebe na pláži, jak … A nebude to jednodušší, když víme jak vypadá třeba Havaj?

Ale zrovna tenhle žák klade obvykle otázky, co jdou po podstatě. A není to určitě jenom tím, že je to budoucí „ajťák“. (Tihle uctívači jedniček a nul mají totiž často nějaké jiné uvažování. Více podobné počítačům, protože za vším hledají čistou logiku … někdy až dětsky černobílou, ale nejsou líní myslet).

Takže – učit se, či neučit?

Skoro jako Hamlet, no ne?

Maturitní student hledí na display PC, připomíná Hamleta.

Z pohledu mistrů 1 a 0 a při existenci G00g1e by se skutečně mohlo zdát, že učení všech těch,  při vší úctě, teskně hučících Niagar, svatých Vítů, co jsou gotiky chlouba, a  … je zbytečné.

Jenže jak mám dokázat, že 0 svět nezačíná a 1 nekončí?

Ještě že se dá argumentovat zadáním od CERMATu … (Tak dobře – je to trochu alibismus.)

A tak říkám: „Když už někdo chce mít maturitu, musí umět mluvit. Když už spolu máme mluvit, potřebujeme mít o čem. Prostě to chce maturitní témata, aby je šlo použít na všech oborech, takže něco všeobecného … .“

Tenhle důvod naštěstí zafungoval a reálie jako maturitní téma (zdá se) obstály.

Ale já si v duchu říkám – proč krucipísek musím vysvětlovat, že je fajn znát místa, kam si půlka planety jezdí dělat “selfíčka” a „lajky“ dostávala už před vynálezem # ?!

A tady by se dalo končit.

Dosáhla jsem přeci pedagogicko-didaktického cíle výuky (odborná terminologie je dobrá – člověk hned vypadá vzdělaněji). Ostatně – i mě argumentační vítězství nad teenagerem potěšilo (rodiče jistě pochopí).

Jenže pořád mi to vrtalo hlavou … má ještě pořád smysl držet v hlavě informace, že Golden Gate Bridge je zlatý, i když je červený?

A má smysl chodit do posilovny, když už nikdo nepotřebuje svaly k lámání kamene, nebo lovu mamutů?

Takže k čemu je vlastně to (zbytečné ?) posilování mozku/svalů?

Nechci podceňovat ani jedno. A proč vlastně, když ten hlavní důvod mají stejný?

Jsou to důkazy.

Svaly jsou nejviditelnějším důkazem fyzické síly a vůle (neplatí pro uživatele chemie).

Znalosti jsou důkazem kapacity mozku. Mozku, co zvládne víc, než jen vyhledávání na netu …

Jsou zkrátka chvíle, kdy je výhoda mít o čem mluvit … a maturitou to jen začíná.

A nebo je ještě jiná cesta, jak ukázat, že něčí hlava není jenom podstavec na kšiltovku?

Ale je to vůbec ještě potřeba dokazovat, nebo už opravdu stačí net?

By with No Comments 1

Related Posts

No posts were found for display

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: